Duurzaamheid en mobiliteit

Afgelopen najaar hebben wij informatie en vragen verzonden naar belangstellenden die hadden aangegeven meer te willen weten over en mee te willen denken op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit. Met veel enthousiasme is hierop gereageerd! Goede ideeën en mooie adviezen kwamen voorbij. En uiteraard zijn er ook veel vragen aan ons gesteld.

Met diverse ideeën en adviezen zijn we aan de slag gegaan en wordt bekeken of deze ook toegepast kunnen worden. Is jouw vraag nog niet beantwoord? Dat kan. De grote hoeveelheid berichten, die we hebben ontvangen zorgt ervoor dat we niet iedereen persoonlijk kunnen beantwoorden. Hieronder geven we alvast een toelichting op de diverse onderwerpen.

Je zit er straks warmpjes bij
De woningen in Nieuw Kralingen worden gasloos en níet aangesloten op de stadsverwarming van Rotterdam. Voor Nieuw Kralingen kiezen we voor een duurzame manier van verwarmen via een bodemwarmtepomp, die voor iedere eengezinswoning individueel wordt aangelegd. Deze manier van verwarmen zorgt voor een comfortabel warm óf koeler huis. De warmte die je in de woning gebruikt, wordt via je eigen warmtepomp omhoog gehaald en gebruikt voor vloerverwarming. In tegenstelling tot veel nieuwbouwplannen is de warmtepomp bij de koop inbegrepen. Geen ingewikkelde of dure huurconstructies. Gewoon jouw eigendom.

Het fijne aan dit systeem is dat de vloerverwarming in warme zomermaanden ingezet kan worden als vloerkoeling. De temperatuur kun je in de ruimte een paar graden terugkoelen en dat geeft een heel aangenaam gevoel als het buiten zo warm is.

Deze maatregelen zorgen voor een constante temperatuur in huis en dat willen we zo houden. Dus worden de huizen kierdicht gemaakt, voorzien van triple glas en uitgerust met een uitgebalanceerd warmte-terugwinsysteem met mechanische toe- en afvoer van lucht.

Duurzaam op wijkniveau
Nu hebben we het alleen maar over de woningen gehad. Maar Nieuw Kralingen is ook duurzaam op wijkniveau. Zo passen we waar mogelijk waterdoorlatende bestrating toe en via goten langs de straten laten we het water natuurlijk vertraagd afvloeien naar openbaar water. Verder plaatsen we in de tuin een regenton onder de regenpijp. Regenwater wordt hierin opgevangen en jij kan je tuin er vervolgens mee water geven. Twee vliegen in één klap.

Wensen versus ambities
Het idee is om van Nieuw Kralingen een groene, duurzame woonomgeving te maken die goed is voor onze gezondheid en de ecologie. Het Kralingse Bos trekken we door, zodat je vanaf je voordeur de natuur beleeft. Verder zijn de tuinen lekker diep, stimuleren we om deze van veel groen te voorzien en worden ook de collectieve binnengebieden groen ingericht. Maar hoe regel je dat dan met parkeren?

Net als in Kralingen parkeer je gewoon op straat en ontmoet je hier je buren (met uitzondering van de appartementen en vrije kavels waar parkeren op eigen terrein is). Parkeren op straat is het stukje stedelijkheid dat we heel bewust niet wegstoppen in parkeerhoven. De binnengebieden willen we immers groen inrichten, gericht op ecologie en gezondheid. Om ook het openbaar gebied zo groen mogelijk te maken, streven we naar minder auto’s. Dat hopen we te bereiken door vanaf het begin deelmobiliteit aan te bieden.

 

“Minder ‘blik’ is geen doel op zich, meer groen in de wijk wel.
De vraag is, hoe bereik je dat?”

 

Even polsen
Afgelopen najaar verstuurden we een enquête naar belangstellenden om hun wensen te peilen ten aanzien van mobiliteit. Hoe is je huidige mobiliteitssituatie en hoe zie je de toekomst? Hieruit bleek dat deze belangstellenden 1 of 2 auto’s hebben en deze bij voorkeur voor de deur op straat parkeren. Wel is er bereidheid om voor de 2e auto een stukje te lopen naar een andere parkeerlocatie.

…en actie
De enquête was bedoeld om te achterhalen of we op verschillende onderwerpen het juiste product aanbieden. Het bleek dat een deel van de belangstellenden twee parkeerplaatsen noodzakelijk vindt. Binnen het concept van Nieuw Kralingen hebben we daarom onderzocht of er een centrale stallingsgarage in het gebied mogelijk is zonder de groene, duurzame visie van Nieuw Kralingen tekort te doen. Dit blijkt mogelijk te zijn en de stallingsgarage wordt verder uitgewerkt. Verder hebben we de ambitie om verschillende vormen van deelmobiliteit aan te bieden. De eerste stap die we maken, is het meeleveren van een abonnement bij de aankoop van een woning. Zo maken we het gebruik van een deelauto laagdrempelig.

De invloed van corona
Corona is een actueel onderwerp. Iedereen die thuis kan werken, doet dat, soms al maanden. Bedrijven hebben gezien dat het zo ook prima werkt en dus verwacht men dat deze tendens zich doorzet. Ondanks dat corona ons ‘dwingt’ om thuis te werken, biedt het ook kansen voor in de toekomst. In de ochtend thuis werken om de file te vermijden, in de middag met de deelauto naar een lunchafspraak en aan het einde van je dag haal je de kids op met de elektrische bakfiets. De vraag die we ons allemaal kunnen stellen is: willen we alles zelf bezitten? Of kunnen we ook delen? Sharing is caring kennen we, maar caring is sharing is misschien nog wel belangrijker!

Wil je niets missen? Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang relevante updates over het project en geef aan waar jouw interesse ligt,
zodat we je gerichter informatie kunnen verzenden.


Wij vernemen graag waar je interesse ligt, zodat we je gericht informatie kunnen verzenden. Daarom stellen wij je hieronder een aantal vragen.


Waarom aanmelden?

  • Altijd op de hoogte van recente ontwikkelingen en events
  • Nuttige informatie rondom het kopen van een nieuwbouwwoning

Wil je precies weten hoe wij met je gegevens omgaan?
Dat lees je in ons privacy statement.